Gezond eten

Wie gezond eet en drinkt, voelt zich beter. Gezonde voeding draagt bij aan een goede conditie en houdt u fit. Ook als u te maken hebt met een chronische ziekte, zoals diabetes, hart- en vaatziekten of COPD.

Er zijn een paar vuistregels voor gezond eten en drinken.

  • Eet gevarieerd, wissel af.
  • Drink voldoende, zo'n anderhalve liter vocht per dag. Kraanwater is goedkoop en gezond. Drink niet te veel alcohol.
  • Zorg voor voldoende voeding met vezels: groente, fruit, volkorenbrood of muesli. Eet drie of vier opscheplepels groente en twee stuks fruit per dag.
  • Pas op met vet. Eet vooral niet te veel dierlijke vetten. Eet wel een keer in de week vette vis, zoals haring, makreel of zalm.
  • Pas op met suiker: drink bijvoorbeeld niet teveel frisdrank.
  • Pas op met zout: breng uw maaltijd op smaak met kruiden.
  • Eet matig. De meeste mensen hebben minder voeding nodig dan ze op kunnen of lekker vinden. De verleiding is daardoor groot om te veel te eten. Ook van gezonde voeding kunt u te veel binnenkrijgen. Eet daarom niet de hele dag door, maar beperk u tot drie maaltijden plus twee of drie liefst gezonde en licht verteerbare tussendoortjes.

Goede, betrouwbare informatie over gezond eten vindt u op Thuisarts.nl en op Voedingscentrum.nl.

Chronische aandoening

Leven met een chronische aandoening betekent soms dat u uw eetgewoonten zult moeten aanpassen. Dat is vaak niet eenvoudig. Bent u bij uw huisarts onder behandeling voor uw ziekte, dan kunt u via de praktijkondersteuner een doorverwijzing krijgen naar een diëtist die u hierbij kan helpen. Informatie over onze zorg bij chronische aandoeningen (inclusief de hulp van een diëtist) vindt u op de pagina's over ketenzorg bij COPD, ketenzorg bij diabetes mellitus type 2 en ketenzorg bij hart- en vaatziekten. 

Uw Zorg

Uw Zorg

De verantwoordelijkheid voor uw leven ligt bij u. Ook als u ziek bent. Ook als u te maken krijgt met een chronische aandoening of blijvende beperkingen.

Lees verder